Po spirále k tělu, k ženskosti, ke svobodě

03.02.2017 17:00

V úterý 7.2.2017 se uskuteční představení Měsíční spirála. Bude to moje 78. veřejné taneční vystoupení a 47. vystoupení v rámci Tanečního divadla Bílá Velryba. Na nějaký čas to bude vystoupení poslední, a to nutí k zamyšlení.

Chci napsat o tom, co se změnilo v mém životě, když se v něm objevil tanec a zájem o tělo a co se změnilo s vystupováním, jak se mi s tím žije a proč už nemůžu jinak.

Jak to všechno začalo

Tanci jsem se začala věnovat po operaci kolena, kdy jsem byla skoro rok bez pohybu a doktoři mě varovali před silovějšími sporty, které jsem dělala do té doby. Začala jsem chodit do skupinky několika málo lidí, většinou z bohnické divadelní společnosti, a neskutečně mě to chytlo. A tak se stalo, že jsem za posledních 10 let naprostou většinu pondělků protančila.

Co se změnilo s tancem

Začalo to postupně. Změkčily se mi pohyby a pomalu, velmi pomalu se začalo zvědomovat tělo, což se pak postupně projevilo aktivnějším a vzpřímenějším postojem a hlavně správným držením těla. Když se zamyslím, co je teď díky spojení s tancem jinak, tak mi vychází tohle:

  • mám lepší fyzickou kondici
  • lépe se mi dýchá a víc se směju
  • změnila jsem styl oblékání - už prakticky nenosím věci, ve kterých se nedá tančit, takže kalhoty ve velké míře vystřídaly sukně a šaty
  • připadám si přitažlivější
  • mnohem, mnohem víc si užívám milování a mazlící doteky - čím jsem vědomější, tím je to intenzivnější a hůře popsatelné ;-)
  • jsem pružnější, citlivější a reaktivnější
  • líp znám svoje tělo a můžu ho mít tím víc ráda
  • poznáváním svého těla se lépe orientuju v tělech ostatních, tak můžu efektivněji učit, ale i konzultovat individuální pohybový rozvoj
  • jsem silnější a obratnější - mnohem méně se zraňuju a mnohem méně se mi dělají modřiny

 

Tanec - tělo - zdraví

Měla jsem na druhém koleni dispozici k podobnému problému, který se musel na prvním koleni operovat, ale díky tanci, probouzejícímu se vědomí v těle a radě zkušené fyzioterapeutky se mi podařilo dát koleno do pořádku. Tedy abych byla přesná: díky tanci a vědomé práci s tělem se mi podařilo dát do pořádku toto:

  • skolióza (křivost) páteře
  • rotace kolen
  • spadlá klenba, ploché nohy
  • náběh na haluxy
  • pronikavá bolest bederní páteře
  • propadlá žebra (prohlubně)
  • kulatá záda
  • namožené klouby na rukou
  • zkřivený trup
  • nesouměrné boky

Došlo mi totiž, že naše těla jsou opravdu geniální. Všechno je pečlivě a logicky uloženo na tom nejsprávnějším místě, všechno má svůj význam, funkci a logiku (fyzickou nebo mentální). Všechno je to skvělé, když se to používá správně. Většina z nás si ale z dětství, školní výchovy, sezení v lavicích, sezení v práci, v autě, za PC a s kámošema na pivku... vytváří hodně pasivní core(centrum těla) odpojující stereotypy, které jakoby odpojují tu hlavní součástku a celý ten dokonalý mechanismus se rozpadá na jednotlivé částečky, které se sami o sobě jentak plácají v prostoru. A tělo bolí a neposlouchá.

Taneční divadlo Bílá Velryba

TD Bílá Velryba začínalo jako divadlo pro ženy nad 30 let, takže jsem se nemohla zapojit, protože mi bylo teprve 25. Po čase mi ale psala kamarádka, že ještě přibírají a že si mě pamatují z jiného tance a že bych se jim hodila, tak se začala moje poloprofesionální taneční zkušenost. Začala jsem 2-7x týdně trénovat - na sále, na jevišti i doma. Tanec definitivně zaplavil můj život.

Zkušenost v divadle ale není "jen" o tanci, je to o pohybové paměti, o herectví, o autenticitě, o komunikaci a interakci s dalšími lidmi, o improvizaci nejen na jevišti. Byla to velmi intenzivní škola. Zvlášť od doby, kdy jsem začala mít projekty více na starosti, stala se ze mě lektorka, produkční a manažerka... Hodně mě ta zkušenost obohatila a dala mi pevné základy zkušeností:

  • s tancem v pěti úžasných projektech v choreografii geniální Zuzany Láskové
  • s manažerskou a produkční činností v uměleckém prostředí
  • s vypisováním grantových žádosti a fundraisingu
  • s marketingovou činností, focením i grafikou

Bylo to kouzelné období. Ani se mi nechce věřit, že už končí. Říkám si, že bych se do toho zas pustila, ale nějaká část ve mě ví, že rozhodnutí pro pauzu bylo více než dobré a rozumné. Když se ale ohlédnu zpátky, vidím velikou nádheru a bohatost a to, co mi daly jednotlivé projekty:

Ženy Luny - podle Ženy, které běhaly s vlky (2011-2014)
  • Pochopila jsem, o čem je ženství. Kdo je ta malá divoška ve mě, kterou jsem tímhle projektem vyživila a postavila na nohy, aby mohla běhat po lese bosá, lézt na stromy, při milování křičet, koupat se nahá v řece, cítit přírodu a život celým tělem i duší.
  • Přišla mi do života vlčice - silové zvíře, které mě vždycky umí zavést k divošce, když se zrovna na chvíli ztratí z dohledu.
  • Začala jsem narovnávat vztahy se ženami ve své rodině a ve svém životě obecně.
  • Začala jsem se učit odpočívat (díky "mojí" choreografii tulení kůže).
  • Začala jsem vnímat terapeutický význam tance.
  • Začala jsem vést vlastní pohybové lekce.
 
Otvírání sedmi bran (2012-2016)
  • Získala jsem velmi dobré povědomí o energetických centrech v těle - čakrách.
  • Nabrala jsem nepřeberné množství lektorských a osobnostních kvalit, které se pilovaly v průběhu učení neuvěřitelně (a nepředstavitelně) fyzicky a psychicky náročného představení, jehož naprostá dokonalost nutně každý den narážela na nedokonalost lidskou.
  • Rozvinula jsem schopnost ponořit se do pohybové meditace.
  • Otevřela jsem vědomí v těle a přístup ke geniální pohybové paměti, propracovanější pohybové koordinaci, větší pohybové pružnosti i vyšší fyzické kondici.
  • Rozvoj intuice a napojení na vnitřní moudrost (dostala jsem roli bohyně šesté čakry).

 

Muž a Žena (2013-2016)
  • Hlouběji jsem si uvědomila mužsko-ženskou dynamiku.
  • Začala jsem se víc zajímat o tantru.
  • Výrazně jsem začala měnit svůj vztah k mužům.

 

Volání Velryby (2014)
  • Pocítila a prožila jsem hluboké propojení se všemi bytostmi na světě.

 

Měsíční spirála - podle knihy Rudý měsíc (2014-2017)

  • Pochopila a přijala jsem kouzlo ženského cyklu.
  • Začala jsem si mnohem více užívat jednotlivé fáze - jednotlivé složky mojí osobnosti.
  • Začala jsem více meditovat, více se milovat, více se starat o vztahy (i o vztah sama k sobě) a více tvořit.
  • Začala jsem zpívat.
  • Začala jsem používat kalíšek - www.kalisek.cz
  • Porozuměla jsem více ženám ve svém okolí.
  • Naučila jsem se rituály, energetická cvičení a transformační meditace, které mě dokážou dostat zpátky do těla, do přítomnosti a do svojí ženské síly.
  • Pochopila jsem, že silnější můžu být jen pokud přijmu a projevím svoji zranitelnost a křehkost.
  • Hodně jsem se tanečně rozvinula.
 
Rituál pro Gaiu (2016)
  • Znovuobjevení mých přirozených pudů a intuice.
  • Objevení kouzla a podporu rituálů.
  • Můj vlastní buben a obrovskou lásku k němu za to léčení, co mi dává, a moudrost, se kterou mě spojuje.
  • Image bosonohé čarodějky s peříčky ve vlasech a rozevlátou sukní.

 

 

Měsíční spirála - pannenství a sexualita

Měsíční spirála je představení o ženské přirozenosti, o rituálech a o kreativitě. Na čtyřech základních archetypech je přiblížena dynamika menstruačního cyklu - podstaty ženské energie. Tančím v celém představení a moc si to užívám. Moje sólová role ale přichází s archtypem panny.

Je to role, ve které se snoubí nevinnost s probouzející se sexualitou, vzdorovitostí a obrovskou energií. Panna je pro mě svoboda, divokost, nespoutanost a shazování masek. Z panny čiší drzost a bezprostřednost, ale i něha a pokora. Cestu k téhle panně jsem hledala skoro rok a nebylo to vždycky úplně snadné.

Velkou výzvou pro mě byla pasáž, ve které tančím s obnaženým hrudníkem - jen v dlouhé červené sukni. Byla to pro mě cesta k přijetí vlastní nahoty a přijetí vlastního těla. I díky tomu je to pro mě hodně intimní a hluboké představení. Můj sólový tanec je modlitbou za ženskou přirozenost, za to abychom se nebály být samy sebou, abychom se nestyděly za to jaké jsme. Abychom vnímaly a ctily svoje dary a nebály se je projevit a sdílet s ostatními.

Miluju to představení a jsem nesmírně vděčná za tu šanci si jej ještě jednou zatančit.

Vím, že to, co se na jevišti i v průběhu několika měsíčních příprav učíme, je hodně intenzivní a mění nás to - všechny. To, co jsme si díky práci na projektu prožili, můžeme na jevišti autenticky předat a sdílet se všemi, kdo jsou otevření.

Buďte u toho: www.divadloponec.cz/performance/mesicni-spirala

Mirka

Komentáře

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek

Kontakt

Mgr. Mirka Papajiková Bankovní spojení:
1849057/3500

Facebook:
facebook.com/ROZVOJTANCEM
+420 607 282 559 mirka@rozvojtancem.cz